Contentmarketing: wat is contentmarketing? Wat biedt contentmarketing?

Contentmarketing is de laatste tijd een steeds populairder buzzword – maar weet je wat het betekent? In een notendop is het gewoon contentmarketing, een vorm van marketingstrategie waarbij waardevolle content wordt gecreëerd en verspreid met als doel interesse te wekken en langdurige klantrelaties te onderhouden. Lees meer over de uitgebreide rol van contentmarketing en ontdek de grootste voordelen!

Contentmarketing – wat is contentmarketing?

Wat is de definitie van contentmarketing? In het Pools betekent contentmarketing letterlijk contentmarketing. Het is een marketingstrategie die meestal via internet wordt uitgevoerd met als doel een constante stroom klanten te werven. De strategie omvat een reeks acties die bestaan uit het publiceren en promoten van waardevolle en interessante inhoud voor een specifieke groep ontvangers. Het is geen eenzijdige reclameboodschap zoals standaardmarketing – maar het doel is om langdurige, intensieve relaties op te bouwen met klanten – en vormt daarom een vorm van dialoog. De basisactiviteiten van contentmarketing zijn

  • het creëren en publiceren van interessante content,
  • het aantrekken van de doelgroep,
  • relaties, betrokkenheid en loyaliteit opbouwen bij de geselecteerde groep.

Contentmarketing kan verschillende vormen aannemen, zoals de publicatie van artikelen, films, multimediapresentaties, webinars, grafieken, infographics, podcasts en grafieken. In het geval van contentmarketing is zowel de vorm van de gepubliceerde inhoud als de inhoud zelf belangrijk, daarom is de nadruk op waardevolle inhoud zo belangrijk. De marketingstrategie kan ook offline zijn, via folders, brochures en kranten. Het is ook de moeite waard om gebruik te maken van contentmarketingtools die helpen om de belangstelling voor content te vergroten – zoals audiovisuele programma’s en beeldbanken.

Soorten contentmarketing

Laten we eens aandacht besteden aan de soorten content die worden gepubliceerd als onderdeel van contentmarketingactiviteiten. Het is belangrijk om de vorm van de tekst aan te passen aan het publiek en de communicatiestrategie. De meest voorkomende vormen van contentmarketing zijn

  • blog posts – dit kan een zelfstandige website zijn of een subpagina van de website van het bedrijf,
  • tutorials – d.w.z. artikelen van experts in een branche die identiek is aan het bedrijf, waarin unieke inhoud wordt gecreëerd over producten en diensten. De inhoud moet uniek zijn en gericht op het aantrekken van nieuwe klanten en het onderhouden van relaties met de huidige groep,
  • expert content – artikelen door experts over belangrijke onderwerpen gerelateerd aan jouw branche,
  • productbeoordelingen – klantbeoordelingen van een product of dienst,
  • productbeschrijvingen – beschrijvingen van de producten van een bepaald bedrijf, inclusief hun doel, parameters, kenmerken, enz.
  • interviews – het doel hiervan is om het merk op internet te verspreiden door te praten met een persoon die verbonden is met het bedrijf – bijvoorbeeld de directeur, specialist, directeur.

Contentcreatie-activiteiten zijn dus niet geprogrammeerd en bieden een breed actieterrein.

Distributiekanalen voor contentmarketing

Een van de hoekstenen van effectieve contentmarketing is contentdistributie. Teksten van goede kwaliteit maken is niet genoeg – zonder goede distributie bereik je je potentiële klant niet. Daarom kiezen contentmarketingspecialisten de juiste distributiekanalen, rekening houdend met het type content en de doelgroep waarop de content gericht is. Wat zijn de communicatie- en contentdistributiekanalen? Hoe bereik je het door jou gekozen contentpubliek?

  • Gastbijdragen op andere blogs en websites – d.w.z. contentverspreiding via brancheportalen. Teksten kunnen betaald (gesponsord) of gratis zijn.
  • E-mailmarketing, nieuwsbrieven – het meest voordelig wanneer we van plan zijn reclame te maken voor websites. Het wordt gekenmerkt door een snelle en directe vorm van massacommunicatie en genereert lage kosten.
  • Paginapositionering – dit is een zeer belangrijk aspect van contentdistributie, waar we zo meteen dieper op in zullen gaan. De basis SEO-activiteiten zijn in de eerste plaats de juiste keuze van trefwoorden en geoptimaliseerde afbeeldingen.
  • Sociale mediamarketing – sociale media zijn dankzij hun populariteit erg nuttig voor de distributie van content. We hebben niet alleen betaalde, maar ook gratis tools tot onze beschikking om content te promoten. De populairste sociale media op dit moment zijn: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Youtube, TikTok, Linkedin, GoldenLine.

Contentmarketing en virale marketing

Virale marketing is niet gevaarlijk – het gaat niet om het introduceren van een virus. Het gaat om het initiëren van een situatie waarin potentiële ontvangers van de content zelf informatie gaan delen over het bedrijf, zijn diensten en producten. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is dit niet altijd gerelateerd aan reclame-inhoud, maar aan het creëren van positieve associaties met het bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is te zien in de Heart and Mind advertenties. Populaire vormen van virale marketing zijn voornamelijk visuele materialen: afbeeldingen, video’s, berichten en soms online games.

In zekere zin is virale marketing een vorm van fluistermarketing – wanneer inhoud of het product van ons bedrijf wordt gedeeld, zullen vrienden eerder geneigd zijn om onze diensten te gebruiken. De belangrijkste voordelen van virale marketing zijn

  • lage kosten,
  • snelle en effectieve verspreiding van inhoud,
  • geen tijdslimieten voor reclame,
  • het bereiken van een groep klanten die niet houden van de traditionele vorm van reclame,
  • het doorbreken van het reclamestereotype,
  • merkherkenning vergroten,
  • publiek betrekken,
  • vertrouwen in het merk opbouwen.

De nadelen van dit type marketing zijn onder andere het feit dat we geen controle hebben over de inhoud, we kunnen het niet specificeren voor een specifiek publiek, vanwege de viraliteit kunnen we onze campagne niet annuleren.

Contentmarketing versus SEO – zoekmachineoptimalisatie

Laten we beginnen met uit te leggen wat SEO is. SEO (Search Engine Optimisation) – of zoekmachineoptimalisatie. Dit verwijst naar praktijken waarbij websites en de inhoud die ze bevatten worden aangepast zodat ze zo hoog mogelijk scoren in de resultaten van zoekmachines. Kwalitatieve inhoud is een zeer belangrijk onderdeel van het bouwen van een webstrategie, maar is ineffectief zonder SEO. Een zoekmachine zoals Google legt tegenwoordig veel nadruk op de natuurlijkheid van inhoud en de afstemming ervan op de intentie van de gebruiker – daarom zijn relevante zoekwoorden een zeer belangrijke basis voor passende optimalisatie van inhoud. Contentmarketing en SEO vormen een perfect duo – we hebben het over kwalitatief hoogwaardige inhoud met de juiste optimalisatie. Wat levert deze combinatie ons op?

  • SEO maakt het mogelijk om een website te optimaliseren voor een zoekmachine.
  • Contentmarketing zorgt voor hoogwaardige content die is afgestemd op een geselecteerde groep potentiële klanten.
  • Hoogwaardige content in combinatie met zoekmachineoptimalisatie resulteert in een hoge positie in de zoekresultaten, waardoor het verkeer naar de website van de klant toeneemt.
Contentmarketing versus SEO
Contentmarketing en SEO / foto: canva.com

Contentmarketing en SEO-strategie

Hoe kan de marketingstrategie van een bedrijf worden voorbereid met behulp van SEO en contentmarketing? Hoe vergroot je de zichtbaarheid van je website en de herkenbaarheid van je merk en bouw je een vertrouwd bedrijfsimago op? Begin met een goed contentmarketingplan:

  • onderzoek met je doelgroep in gedachten – d.w.z. houd rekening met het profiel van je potentiële klanten: hun leeftijd, interesses, inkomsten. Probeer te denken als je klant – wat ze zoeken, welke vragen ze zullen intypen in een zoekmachine, welke zoektermen. Het is ook de moeite waard om naar de activiteiten van je concurrenten te kijken om te zien waarom zij hoger scoren in zoekopdrachten.
  • Trefwoorden – met professionele tools kunt u een lijst met trefwoorden voor uw inhoud opstellen – dat zijn de woorden waarop wordt gezocht door klanten die op zoek zijn naar diensten en producten zoals de uwe.
  • Publiceer kwalitatieve inhoud – trefwoordzinnen alleen zijn niet genoeg, u moet relevante inhoud creëren voor uw blog, website, sociale media – om uw inhoud interessant en aantrekkelijk te maken voor uw klanten. Trek ze aan met een moderne kijk, taal die is afgestemd op uw doelgroep. Probeer de kans op inhoud optimaal te benutten – neem alle informatie op waar de klant naar op zoek is.
  • Houdde inhoud actueel – een hoge ranking krijgen zou je een tijdje tevreden moeten stellen. Maar om een goed resultaat te behouden, moet je na een tijdje bijhouden hoe de inhoud presteert. Sommige artikelen moeten worden ververst, nieuwe berichten moeten worden toegevoegd, informatie moet worden bijgewerkt.

Linkbuilding versus inhoud verspreiden

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO, waarbij het gaat om het verkrijgen van links van andere sites naar uw eigen site. Net als bij content zijn links van goede kwaliteit erg belangrijk:

  • interne links – links binnen de site zodat de gebruiker op onze site kan navigeren,
  • externe links – links van externe websites, die we kunnen onderverdelen in natuurlijke links, d.w.z. links die op natuurlijke en ongeïnteresseerde wijze door internetgebruikers worden geplaatst om de website aan te bevelen vanwege de waardevolle inhoud. We maken ook onderscheid tussen onnatuurlijke links, die een vorm van opdringerige reclame zijn in commentaren of online forums.

Waar kunnen externe links vandaan worden gehaald? De meest populaire bronnen zijn: calatogues, blogs, online forums, sociale media, gesponsorde artikelen.

Voordelen van contentmarketing

De verspreiding van aantrekkelijke en nuttige inhoud is een geweldige kans voor uw bedrijf om nieuwe klanten te winnen en zo uw naamsbekendheid te vergroten. Door marketingactiviteiten kunt u sneller relaties opbouwen met uw klanten door hen de inhoud te bieden waarnaar ze op zoek zijn. Door een positief imago en merkbekendheid op te bouwen, win je het vertrouwen van je potentiële publiek terwijl je vaste klanten koestert. Je krijgt de kans om je producten en diensten te verkopen en daardoor verdient je bedrijf meer en wordt het herkenbaarder. Waardevolle inhoud is de basis van online marketing, maar het is de moeite waard om SEO te gebruiken om ervoor te zorgen dat de inhoud die u publiceert in uw distributiekanalen uw potentiële klanten bereikt. Zorg ervoor dat u de juiste inhoud kiest – probeer niet uw bereik te vergroten door uw site te verzadigen met zoekwoorden die niet uw merk zijn. Vertrouwen is de basis van klantrelaties.

Robbert Meilink
Robbert Meilink

Ik ben Robbert Meilink, de bezieler achter lexpev.nl. Mijn passie voor kennis en ontwikkeling drijft me om inhoud te creëren die verrijkt en informeert. Als fervent liefhebber van technologie, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling streef ik ernaar een platform te bieden dat niet alleen informeert, maar ook inspireert. Mijn nieuwsgierigheid naar de wereld heeft me ertoe gebracht om onderwerpen te verkennen variërend van de efficiëntie van managementtrainingen tot de intrigerende vraag hoeveel een vliegtuig weegt. Door mijn liefde voor ontdekken en leren hoop ik anderen te motiveren om hun horizon te verbreden en het meeste uit hun potentieel te halen.

Artikelen: 247