Digital Marketing

Digitale marketing – online marketing. Wat moet je weten over digitale marketing?

Traditionele marketing of digitale marketing? De twee vormen van marketing kunnen met elkaar verweven zijn. De laatste tijd echter, met de opkomst van digitaal, ongetwijfeld ook beïnvloed door de pandemie van het coronavirus, heeft digitale marketing terrein gewonnen onder bedrijven en is het een belangrijke vorm van reclame geworden. Wat is digitale marketing? Welke tools worden gebruikt? Waarom kiest bijna elk bedrijf ervoor om zijn bedrijf te promoten via online marketing? Dit en nog veel meer kom je te weten in ons artikel.

Digitale marketing – wat is digitale marketing?

Digitale marketing is eenvoudigweg digitale marketing – dat wil zeggen, reclame die gebaseerd is op digitale formaten, waarbij het gaat om de promotie en activiteit van bedrijven op het internet. Digitale marketing maakt gebruik van een breed verspreidingsgebied, zoals websitehosting, sociale media en e-mailmarketing. Internet- of digitale marketing komt ook overeen met traditionele marketing via advertentiekanalen zoals radio en televisie.

Internetmarketing versus traditionele marketing

Laten we kort uitleggen waar internetmarketing vandaan komt. Waar komt internetmarketing vandaan? Van traditionele marketing. Er wordt gedacht dat marketing al sinds mensenheugenis bestaat, maar het is officieel ontstaan met de opening van het eerste warenhuis ter wereld – in 1650. De hoogtijdagen kwamen echter pas in de 20e eeuw, waar het aan belang begon te winnen met de komst van televisie, de populariteit van radio’s, kleurentijdschriften en posters. Vandaag de dag wordt traditionele marketing beschouwd als offline marketing. Geen wonder, want aan de andere kant staat digitale marketing – dat is online marketing die overal komt waar traditionele marketing niet komt. Traditionele marketing en digitale marketing verschillen in de plaats van reclame. Traditionele marketing is: posters, banneradvertenties, flyers, plakkaten, pers, radio- en televisiereclame.

Internetmarketing is een nieuwe vorm van reclame – het is nauw verbonden met de opkomst en ontwikkeling van het internet. Ter herinnering: het eerste internetnetwerk verscheen in Polen aan het begin van de jaren negentig. Sociale media waren echter het belangrijkst in de ontwikkeling van e-marketing, met name Facebook, Twitter en later Instagram en TikTok. Dit zorgde voor een nieuwe manier en een nieuwe kwaliteit van adverteren voor bedrijven, instellingen, evenementen, diensten en producten.

Digitale marketing en zijn distributiekanalen

Vandaag de dag is online marketing het meest effectieve middel voor de ontwikkeling van een bedrijf. Het is vermeldenswaard dat culturele instellingen, die meestal stationair werken, ook profiteren van online marketing. Hoewel de pandemie van het coronavirus natuurlijk de digitalisering van veel bedrijfstakken heeft beïnvloed, wordt digitale marketing ook gebruikt door bedrijven die niet alleen online werken. Digitale marketing zelf is een zeer brede term die alle mogelijke marketingkanalen en -methoden omvat die online beschikbaar zijn en die gericht zijn op zowel desktop- als mobiele apparaten. Digitale marketing maakt gebruik van vele vormen van marketing – zoals contentmarketing, SEO, sociale media, Google-advertenties en nog veel meer. Laten we eens kijken naar de verschillende sectoren.

Contentmarketing

Contentmarketing, of inhoudsmarketing, is een van de kernelementen van online marketing. Het is een vorm van marketingstrategie gericht op het aantrekken van een vast publiek/klanten. Het bestaat uit het publiceren en promoten van waardevolle en interessante inhoud voor een geselecteerd publiek. Het doel is niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om bestaande klanten te behouden, d.w.z. om een langdurige en intensieve relatie met klanten op te bouwen. Contentmarketing kan vele vormen aannemen, zoals de publicatie van artikelen, video’s, multimediapresentaties, webinars, afbeeldingen, infographics, podcasts en grafieken.

SEO optimalisatie

Als onderdeel van digitale marketing wordt een potentiële klant ook bereikt via de website van een bedrijf. De meeste bedrijven hebben een eigen website – als ze die nog niet hebben, is het de moeite waard om dat te overwegen. Een website alleen hoeft niet noodzakelijkerwijs de resultaten op te leveren die we willen, d.w.z. klanten aantrekken. Met een goed geoptimaliseerde website op het gebied van SEO (zoekmachineoptimalisatie) kun je echter wel een publiek bereiken voor de inhoud en diensten van je bedrijf. SEO maakt het mogelijk om een pagina te positioneren in zoekmachines – d.w.z. om ons bedrijf hoog in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen, nadat de gebruiker de fase van interesse heeft ingetypt. Als we een bouwbedrijf in Szczecin hebben, willen we dat een potentiële klant die op zoek is naar bouwbedrijven in Szczecin ons bedrijf tegenkomt. De basis is dus de selectie van geschikte zoekwoorden.

Marketing via sociale media

Social Media Marketing, als onderdeel van digitale marketing, omvat meestal het creëren van een bedrijfsprofiel met als doel het vergroten van de naamsbekendheid en geloofwaardigheid via sociale media. Wat niet bestaat in SM, bestaat voor veel klanten helemaal niet. Sociale mediamarketing maakt het mogelijk om het publiek naar de website te leiden, maar ook om een directe dialoog met de klant te voeren, om in realtime te controleren waar de gebruiker op reageert en welke inhoud hem of haar niet interesseert. Op sociale media zijn er minder geformaliseerde mogelijkheden om met de klant te communiceren – niet alleen via de Messenger van het bedrijf, maar ook in commentaren, door reacties, enz. Social media marketing stelt je niet alleen in staat om een groter publiek te bereiken – ook via gratis activiteiten – maar ook om je vaste publiek geïnteresseerd te houden door ze interessante content te geven, wedstrijden te organiseren, ze te informeren over promoties, beschikbare producten, enz.

E-mailmarketing

Als je denkt dat e-mailmarketing een van die promotieactiviteiten is die tijdverspilling zijn, dan heb je het mis. Het wordt gekenmerkt door een aantal voordelen, waaronder het wereldwijde bereik, waardoor je een enorme doelgroep tegelijkertijd kunt bereiken. Bovendien is dit mogelijk dankzij de lage kosten. E-mailmarketingtools maken het gebruik van berichtsjablonen mogelijk, dus we hoeven geen grafisch ontwerper of programmeur in te schakelen. Een interessant aspect is dat we ook de mogelijkheid hebben om het bericht te personaliseren – d.w.z. om de gebruiker rechtstreeks aan te spreken, zodat deze het gevoel heeft dat het bericht alleen aan hem of haar is gericht. Aan de hand van het aantal afgeleverde berichten en de respons daarop, kunnen we eenvoudig zien hoe effectief onze campagne is.

Google Advertentiecampagnes

Succesvolle digitale marketeers weten dat online adverteren een hefboom is voor handel – vooral met behulp van de Google Ads tool. Dit is een platform waarmee je betaalde advertenties kunt weergeven op de zoekmachine van Google en een selecte groep klanten kunt bereiken met tools zoals Gmail en Youtube. Het voeren van een campagne geeft je de mogelijkheid om je doelgroep tot in detail te definiëren en in een mum van tijd bovenaan de zoekresultaten te verschijnen – aangezien dit betaalde campagnes zijn, is het effect gerelateerd aan het geld dat je uitgeeft aan advertenties. De targeting van een Google Ads campagne kan worden gedaan aan de hand van de locatie van de advertentie, de leeftijd en het geslacht van de potentiële klant, weergavefrequentie, interesses, trefwoorden. Dit is echt een waardevol hulpmiddel waarmee we snel effect kunnen bereiken en de mogelijkheid hebben om de resultaten regelmatig te controleren.

Betaalde campagnes op sociale media

Sinds enkele jaren promoten sociale netwerken pagina’s en berichten niet meer organisch omdat ze geld kunnen verdienen aan het weergeven van betaalde inhoud. Facebook, Linkedln of Twitter hebben het bereik van gratis berichten beperkt en bedrijven die hun bereik willen vergroten, moeten advertenties op Facebook kopen als ze hun bedrijf, product of service willen promoten. Sociale netwerken bieden de mogelijkheid van PPC-campagnes – pay-per-click advertising. Sociale netwerken worden door heel veel mensen gebruikt en laten veel gegevens over zichzelf achter. Digitale marketing gebruikt deze gegevens om de doelgerichtheid van advertenties te optimaliseren. Dankzij de informatie die we krijgen over hoe mensen reageren op de advertenties, kunnen we het publiek verfijnen om het gewenste effect te bereiken. Bovendien kunnen we met SM-campagnes advertenties afstemmen op de leeftijd, het geslacht, de opleiding, de interesses en de locatie van de gebruiker.

Marketing Automatisering

Effectieve digitale marketing is een veelzijdige inspanning via verschillende media. De meeste bedrijven voeren online campagnes uit via verschillende distributiekanalen. Dit betekent dat de meeste campagnegegevens op verschillende plaatsen worden verzameld via een aantal verschillende tools. Dankzij marketingautomatisering kunnen de meeste digitale marketingactiviteiten vanaf één locatie worden uitgevoerd. Onder de genoemde activiteiten kunnen we onderscheiden: e-mailmarketing, social media marketing, social media advertentiecampagnes, sms-marketing.

Digitale marketing: wat moet je weten over online adverteren?

Online marketingactiviteiten stellen ons in staat om ons merk aan de klant te laten zien – met andere woorden, om beleefd hallo te zeggen tegen de online community. Er is echter nog veel meer te winnen met digitale marketing. Wat zijn de grootste voordelen van adverteren in digitale media?

  • De mogelijkheid om de effecten nauwkeurig te observeren en te analyseren.
  • Personalisatie van activiteiten mogelijk maken.
  • Schaalvergroting.
  • Het richten van reclame op gebruikers die geïnteresseerd zijn in het aanbod – dat is het belangrijkste verschil tussen digitale marketing en traditionele marketing, die ook die doelgroepen bereikt die niet geïnteresseerd zijn in reclame.
  • Minder financiële uitgaven dan traditionele marketing. Sommige activiteiten kunnen worden ondernomen zonder enige financiële inbreng – een voorbeeld hiervan is het zelf beheren van een Facebook- of Instagram-profiel of het schrijven van content voor een blog.

Om de gewenste resultaten te bereiken in digitale marketingcampagnes, kunnen we middelen gebruiken zoals een website of online winkel, een YouTube-kanaal, sociale mediaprofielen, waardevolle inhoud, beoordelingen (Google visitekaartjes, beoordelingen op sociale media en online winkelbeoordelingen).

Online activiteiten binnen digitale marketing

Digitale marketing gaat over online activiteiten, maar niet alleen over adverteren. Digitale marketing leunt zwaar op kwalitatief goede content (contentmarketing) met relevante zoekwoorden, interessante visuals, interactie met klanten en hen door de marketingtrechter leiden. Het verwerven van leads, het creëren van bereik in de sociale media en het bouwen van waardevolle links naar de content die u creëert is belangrijk bij online marketingactiviteiten.

Als u uw bedrijf wilt promoten, of u nu online winkelen, advies, educatieve of culturele diensten aanbiedt, is digitale marketing het overwegen waard als de beste optie om uw bereik te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Het positioneren van je website, sociale media-activiteiten, betaald adverteren met onder andere Google Ads of reclametools voor sociale media zullen je zeker in staat stellen om de verkoop in je online winkel te verhogen. Tegenwoordig wordt digitale marketing steeds belangrijker en het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie is een onderwerp dat steeds meer ondernemers interesseert, omdat ze weten dat je je moet laten zien om op de markt te blijven.

Robbert Meilink
Robbert Meilink

Ik ben Robbert Meilink, de bezieler achter lexpev.nl. Mijn passie voor kennis en ontwikkeling drijft me om inhoud te creëren die verrijkt en informeert. Als fervent liefhebber van technologie, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling streef ik ernaar een platform te bieden dat niet alleen informeert, maar ook inspireert. Mijn nieuwsgierigheid naar de wereld heeft me ertoe gebracht om onderwerpen te verkennen variërend van de efficiëntie van managementtrainingen tot de intrigerende vraag hoeveel een vliegtuig weegt. Door mijn liefde voor ontdekken en leren hoop ik anderen te motiveren om hun horizon te verbreden en het meeste uit hun potentieel te halen.

Artikelen: 247